vrijdag 23 november 2012

Thanksgiving

Het eerste wat ik zag toen ik dinsdag uit het raam keek op het vliegveld in Salt Lake City (in het vliegtuig zag ik niets, want blijkbaar was ik in slaap gevallen en ontwaakte ik pas na de landing): mountains! Tot nu toe nog geen sneeuw gezien waar ik met mijn voeten stond, maar in de bergen zal het wit genoeg zijn.

Vandaag was het de vierde donderdag van november, ofwel: Thanksgiving. Traditioneel hoort hier een groot feestmaal bij, en de oma van mijn kamergenoot was flink druk in de keuken. Haar vader heeft vijf broers en zussen, plus aanhang en kinderen, en met opa en oma, maakt het een lange tafel vol met echte Thanksgiving gerechten. Maïs en cranberrysaus, broccoli met room en kaas, mashed potatoes en zoete aardappelen, een salade met cranberry's en marshmellows (zoet, maar appetijtelijk), maar hét hoofdgerecht van de middag - een grote kalkoen. Van tevoren in bad geweest, en daarna netjes in plakjes gesneden door de oom van Shelby. En alsof dit allemaal nog niet genoeg was, een pumpkin pie als toetje. De ouders van mijn kamergenoot zijn gescheiden, wat betekent dat bij beide maaltijden werden verwacht. Uiteraard was er niet veel plek meer over, zelfs niet voor een chocoladetaart of iets anders zoets, dus waren we er vooral voor de gezelligheid.

Om niet al te veel kilo's aan te komen, zijn we de dag sportief begonnen. Voor een goed doel ging de hele familie vijf kilometer lopen. Zes uur mijn bed uit, pas om acht uur mochten we eindelijk starten in de kou. Maar we leden niet lang kou. Binnen een halfuur kwam ik met Shelby en een neef en een nicht van haar over de finishlijn. 27.04, om precies te zijn. Zo was er tenminste iets van compensatie voor al het eten dat ik naar binnen moest werken.


Iedereen druk bezig in de keuken.

Hij heeft zijn werk ook goed gedaan.
Natuurlijk wel een foto gemaakt voor het feestmaal begon, maar niet tijdens en ook niet na. Dus geen foto's van de traditionele gerechten, sorry!
Thanksgiving bij de familie Holdener betekent ook de 'bag game'. Stel de timer in op dertig minuten, laat twee dobbelstenen de cirkel rond gaan, en wie dubbel gooit mag een goodie bag pakken. Zijn er geen bags meer over, dan steel je er gewoon een van iemand. Mijn winst: snoep, snoep, een mok en nog meer snoep. Gelukkig is de tandarts niet ver weg.

1 opmerking:

  1. Een heel gekke vraag:
    Kun jij Canto Ostinato van Simeon ten Holt spelen op de piano... Daar maak je echt de blits mee...

    BeantwoordenVerwijderen