zondag 11 november 2012

Zondagochtend Langs De Kerk

Zondagochtend. De ochtend waarop iedereen zich nog in hun warme nest bevindt. De ochtend waarop iedereen nog moet bijkomen van de wekelijkse, zware zaterdag- en zondagnacht; de nachten van de 'YOLO'. Terwijl de meeste studenten hun roes uitslapen, zijn er al wel wat mensen in Galesburg wakker. Daar valt ook dit 'Aziatische meisje uit Nederland met de oranje rugtas' onder. Ik begin de dag door te gaan hardlopen in downtown Galesburg.

Galesburg is een dooie stad. Dat voelt als een klap in het gezicht, maar ik kan het niet anders verwoorden. Er zijn een paar leuke, gezellige, schattige straatjes - daar houdt het alleen wel bij op. Wat ze hier in overvloed hebben, zijn kerken. Aangezien Galesburg en Knox College tegelijk zijn ontstaan, zijn er ook veel kerken in de buurt van de campus te vinden. De eerste baptistische kerk is een blok verwijderd van het hoofdgebouw; de tweede baptistische kerk staat een paar huizen ernaast. Soms kan ruzie nou eenmaal niet uitblijven. Door al die kerken is er geen route te verzinnen waar ze worden vermeden. Soms zitten de kerkgangers met z'n allen al binnen, de priester die preekt. Soms hoor ik gospel, soms zie ik alleen een mooie, stille kerk. En soms betreden ze net de treden om de kerk binnen te gaan. Ik sjees overal langs. Past u op voor dat Aziatische meisje uit Nederland als u zondagochtend in Galesburg naar de kerk gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten