dinsdag 11 september 2012

Boeken - waar zijn ze, als je ze nodig hebt...

Dat was de eerste, en nog vele te gaan. Mijn eerste dag van colleges is geweest. Al mijn vakken zijn in de ochtend, wat betekent dat ik heel vroeg begin, maar ook voor de middag klaar ben. Probleem is wel dat ik geen ochtendmens ben, maar daar moet mijn geest maar aan werken.
Elke periode volg je drie vakken. Dit eerste trimester volg ik een verplicht eerstejaarsvak, wiskunde en (niet schrikken!) Latijn. Ik heb het moeilijk voor mezelf gemaakt door bijna elke dag les te hebben. De meesten hebben maandag, woensdag en vrijdag drie vakken en zijn op dinsdag en donderdag vrij om te gaan en staan waar ze maar willen. Ik, daarentegen, heb elke dag Latijn, bijna elke dag wiskunde en om de dag dat verplichte eerstejaarsvak. Vrijwillig, maar ik vind het eigenlijk ook niet zo erg. 

Het zou alleen wel handiger zijn als ik mijn jaar op Knox goed zou kunnen beginnen door boeken in mijn tas te kunnen stoppen. In plaats van ze te kopen in de lokale boekenwinkel, heb ik ze digitaal besteld. De track and trace systeem zegt dat ze er zijn, mijn postvakje zegt van niet. Ik kan mijn leraren niet teleurstellen door mijn eerste huiswerkopdracht te laten zitten, omdat ik zo nodig mijn boeken ergens anders moest kopen, dus - goede leerling dat ik ben - op naar de bibliotheek om te zien of ik daar exemplaren kan vinden. Dat ging niet zo goed. De bieb heeft niets, omdat leerlingen hun boeken zelf moeten kopen. Op zich weet ik dat wel, en heb ik dat eigenlijk ook al gedaan (zonder waar te krijgen voor mijn geld), maar wat doe je eraan. Mijn laatste mogelijkheid is de bookstore. Ik loop een ruimte binnen waar ze alle studieboeken in kasten hebben uitgestald, en aangezien ik nogal verwaasd voor me uitkijk, biedt iemand mij hulp aan. Ik neem de hulp vriendelijk aan, en vraag of ik misschien de Latijn boeken zou kunnen lenen voor een dagje. Zij, het meisje, kijkt me aan en komt wat moeilijk uit haar woorden. Nu help ik haar een handje door duidelijk te maken dat ik ze wel zal kopen, maar daarna weer zal teruggeven - als dat zou kunnen. Ook vertel ik haar dat ik mijn boeken eigenlijk al heb gekocht op Amazon en dat ik daarom haar boeken, hoe vriendelijk ze me ook heeft geholpen, niet voor eeuwig in bezit wil hebben, met hoeveel liefde ze die boeken ook aan mij verkoopt. Ze reageert fel, trillerig en barst bijna in tranen uit, en zegt me: "That's why you don't buy your books at Amazon", en zonder nog enig oogcontact te maken, wendt ze zich naar een andere student. 

Zonder boeken kom ik nergens, en op advies van mijn professor, heb ik alsnog de boeken bij de bookstore gekocht en zal ik ze later weer vriendelijk inleveren. Latijn, dus. Na dit prachtige vak naast me te hebben gelaten om verder te gaan met Grieks, duik ik voor een trimester weer in deze historische taal. Waarom? Omdat ik het een best leuk vak vond en ik stiekem hoop dat het ook zinnig is voor mijn Engels. En het is geen vak waar ik gigantische papers voor hoef te schrijven, dus dat scheelt. 

Voor wiskunde heb ik een klas genomen met de titel 'Introductory Financial Mathematics'. Het eerste wat ik vandaag heb geleerd, was 'nieuw min oud gedeeld door oud'. (Dit is vooral leuk voor mijn economie vrienden van De Grundel, voor de rest: never mind.) Dit vak is tijdens de eerste periode, welke begint om acht uur. Dit is waarschijnlijk de reden waarom bijna niemand deze wiskunde neemt, en waarschijnlijk daarom zit ik met slechts vier studenten in een groot lokaal. 

Mijn derde vak is een verplicht eerstejaarsvak. Het wordt First-Year Preceptorial genoemd, en die van mij heet 'Cinematic Visions: Movies and the Meaning of Life'. Elke maandagavond kijken we een film en elke woensdag bespreken we die film klassikaal. Ook moet je voor deze woensdag een paper hebben geschreven over de film, én je neemt elke les minstens twee discussiepunten mee. Vanavond keken we Fight Club, een film uit 1999 met Brad Pitt. Normaal, als ik thuis een film kijk op tv en het wordt eng, bloederig en vies, dan grijp ik simpelweg naar de afstandsbediening en zap ik weg. Of als we met de familie een film kijken wat me niet interesseert, dan grijp ik dan wel niet naar de afstandsbediening, maar wel naar mijn mobieltje, de iPad, een tijdschrift, de krant, of ik loop gewoon weg van de tv. Vanavond kon dat niet. Ik keek een film met mijn klasgenoten, alleen was het niet voor de lol, maar voor een deel van mijn eindcijfer. Morgen ga ik er een paper over schrijven, hoe raar ik het vond, hoe vies het kon zijn, hoe ik niet snapte wat het doel is van de film, maar ook hoe uiteindelijk de briljantheid van de film tot me doordrong. Mijn eerste paper. Laten we er het beste van hopen.

Na een jaar niet te hebben gespeeld, krijg ik als het goed is morgen weer mijn eerste saxofoonles. Benieuwd hoe dat gaat. Donderdag ga ik met mijn roommate een kijkje nemen bij het track team, en zaterdag gaan zij en ik iets doen aan vrijwilligerswerk. Dat zijn de plannen, blijf wachten tot ik reageer op je e-mail...

1 opmerking:

  1. haha wat leuk Olivia, zonder boeken je eerste lesdag beginnen :p Haha, Oliv soms ben je te eerlijk :p Je had ze eerst kunnen kopen en dan weer terugbrengen met één of ander smoes :p
    Vrijwillegerswerk? haha ik zie het al helemaal voor me :p

    BeantwoordenVerwijderen